Rijopleiding in stappen
Wat is Ris?
De term RIS is een afkorting voor ”rijopleiding in stappen”. Deze opleidingsmethode houd in dat de rijopleiding in 4 modules is opgebouwd, op het moment dat de eerste module is afgerond en getoetst is en natuurlijk als voldoende is afgerond wordt er begonnen met de volgende module. Echter in de praktijk worden bepaalde oefeningen (voorbeeld: de bijzondere verrichtingen) gebruikt om onderdelen een voorgaande modulen te oefenen. Dit betekend dus niet dat iedere les een ander onderwerp is.
Deze RIS methode is het gevolg van een onderzoek door de heer Roemer, die zijn rapport heeft aangedragen aan de 2e kamer om de rijschoolbranche aan te pakken. Volgens Roemer zat er te weinig structuur in, en werd er maar veel gedaan uit eigen kunnen en opvattingen en niet vanuit een vaste basis. zie: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2021/04/14/bijlage-1-van-rijles-naar-rijonderwijs-advies-verbeteren-autorijscholenbranche voor meer informatie over het rapport van de heer Roemer. Dit rapport, met de oplossingen/aanbevelingen van de heer Roemer is gebaseerd op een eerder gepubliceerd onderzoek van Doctorandus Vlakveld, voor dit rapport zie: https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat/doc/PUC_95816_31/. Aan de hand van beide onderzoeken is vervolgens de RIS methode opgezet om meer structuur, duidelijkheid en houvast te bieden aan de leerling en aan de kwaliteit van het onderwijs. Tevens volgens de laatste geruchten komt dit systeem in de toekomst vast te staan (eventueel wel met een paar wijzigingen) vast te staan voor de rijschoolwereld, Dus wie nog niet volgens een modulair onderwijssysteem lesgeeft zal dit rond 2030 wel moeten gaan doen.
Waarom RIS-lessen volgen?
Er zitten een flink aantal voordelen aan het RIS onderwijssysteem. Het grootste voordeel aan dit systeem is dat het duidelijkheid geeft aan de leerling, rijinstructeur en eventueel ook de ouders hoe ver de leerling/zoon, dochter is in de opleiding en wat er nog behandeld moet worden. Dit onderwijssysteem lijkt alsof er meer lessen nodig zijn omdat er veel onderwerpen behandeld moeten worden, echter doordat de opleiding in stappen is opgebouwd en de leerling voor de les een onderwerp doet voorbereiden (voorbereiding duurt nog geen 5 minuten) zorgt dit ervoor dat de leerling een onderwerp sneller onder de knie heeft en hierdoor minder lessen per onderwerp nodig zal hebben. Tevens door het huiswerk hoeft er minder dure lestijd aan de grote hoeveelheid theorie worden besteed, en kan de leerling meer oefenen dan normaal. De hoeveelheid lessen die een leerling nodig heeft verschilt per persoon, de ene leerling leert heel snel, en is praktisch ingesteld, deze leerling zal dan sneller klaar zijn met de opleiding dan een leerling die moeite heeft met leren. Maar juist door dit systeem geeft het ook die leerlingen de houvast om te zorgen dat de opleiding sneller zou gaan dan zonder een systeem.
De meeste leerlingen die zakken voor het examen, zakken op onderwerpen die niet goed gaan doordat de basis van het autorijden niet onder de knie is/niet goed is (module 1, voertuigbediening). Door dit systeem zorg je er juist voor dat een leerling dit juist eerst onder de knie heeft voordat je verder kan gaan met de opleiding. Vandaar dat de slagingskans via dit systeem beter is dan de opleidingen zonder dit RIS-systeem.




